A konverzió5szöröző megoldás avagy a 3 pillér

Szerző: Somlóvári Attila | Google Ads Blog

Kezdjük egyből egy történettel: Néhány évvel ezelőtt – amikor még AdWords volt a Google Ads – egy hozzánk hasonló ügynökség megkeresett minket, hogy vegyünk át egy partnert tőlük, mert ő kapcsolatuk a megrendelővel „Kiégett”. Beletették minden energiájukat, de az ügyfél elégedetlen. A kihívások izgalommal töltenek el minket, így természetesen nem haboztunk, belevágtunk a projektbe, ami a következő volt:

IT webáruház havi 500.000 Ft költés, csupán 40 konverzió, siralmas ROI, azaz negatív megtérülés.

Mivel a csapat, akiktől átvettük a feladatot elég jó munkát végez és barátként is tekintünk rájuk, kíváncsiak voltunk mit találunk az AdWords fiókban. Az élményem a következő volt: ahogy beléptem a Google AdWords fiókba pillanatok alatt kiderült, hogy itt nincs hiba. Jómagam egy betűt nem tudtam hozzátenni, vagy elvenni, tökéletes volt minden beállítás. Az első néhány másodpercben kissé meg is szeppentem: „Ohh, talán mégsem volt jó ötlet nagy mellénnyel bevállalni a projektet”. No de aztán tovább vizsgálódtam:

Egy pillantás a weboldalra és megint előjött az a bizonyos „homlokracsapás”.

– Ne már, srácok, ezt komolyan gondoljátok?

– A weboldal katasztrófa.

Találkoztunk új partnerünkkel, megkértük, hogy rendeljen egy HDD-t, megvárjuk. Nem értette újdonsült ügyfelünk, hogy miért van erre szükség, de érdeklődve nekiállt a folyamatnak. A 6. lépés magasságában, a 18-adik kattintásnál elkezdődött a dünnyögés:

  • óh, jaj, kicsit lassú
  • kötelező regisztráció?
  • meddig várjak még az email címet igazoló levélre, vagy spamben landolt?
  • küldjem újra?
  • most külön be kell lépnem? miért nem lépet be, ha rakattintok a linkre?
  • francba, elveszítette a kosár tartalmát, melyik is volt az?
  • külön-kötelezően adjam meg ugyan azt a számlázási ás szállítási címet?
  • ahh, már harmadjára adom meg rosszul a captcha kódot…

És még sorolhatnánk a „szenvedés” hangjait, mire kb. 6-8 perc után feladta az ügyvezető a megrendelést!

– Jól van Attila, nekem erre nincs időm, rohanok, mit akarsz ebből kihozni?

Persze az arcomra elégedett mosoly kúszott fel, és csendben maradtunk, aminek köszönhetően szinte hallható volt, amikor néhány másodperc múlva leesett a tantusz az ügyfelünknek is. Legszívesebben megkértük volna írjon annak a havi 40 ügyfélnek egy köszönő levelet, akik végig küzdötték magukat a folyamaton, és idegrostjaikat nem kímélve leadták rendelésüket.

Felfoghatatlan módon új partnerünk havi félmillió forintot költött évek óta úgy, hogy közben nem foglalkozott a saját weboldala elemzésével, ergonómiájával és a folyamatok egyszerűsítésével. Szintén meglepő volt az a tény is, hogy nem alap egy megrendelőnek, vagy épp egy online marketing ügynökségnek, hogy a releváns látogatottság biztosításán túl foglalkozzon a webhely minőségével is! Pedig így lesz elégedett a vásárló, a weboldal tulajdonosa és végső soron a munkáját végző ügynökség, vagy AdWords szakértő is.

(Egyébként az eredmény egy hónap fejlesztés után, változatlan AdWords kampányokkal kiugró volt: A havi 40 db konverzió a következő hónapban 220 db-ra emelkedett anélkül, hogy bármit is átírtunk volna a hirdetői fiókban.)

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy ahhoz, hogy az online jelenlét sikeres legyen 3 pillérnek kell stabilnak lennie:

1, Releváns látogatóra van szükség

– ehhez kell a jó AdWords, ez az ügynökség feladata.

2, Kiváló minőségű weboldal kell

– a mi olvasatomban ez közös feladat. Ha én, mint AdWords szaki valójában hosszútávra tervezek az ügyféllel, muszáj foglalkoznom a weboldalának minőségével, tanácsokkal, ötletekkel kell ellátnom megrendelőnket, amelyet neki mondhatni kötelessége megoldani, integrálni, lefejlesztetni. (Itt nem mentség az, hogy fú ez a fejlesztés 10-20-100-300eFt-ba fog kerülni, ahogy az sem lehet mentség a másik oldalon, hogy az ügynökség megbízása csak a hirdetéskezelésre szól. Javaslom, hogy törekedjünk a maximumra, illetve a legjobb eredmények elérésére és megfelelő komolyság mellett hanyagoljuk a kifogáskeresést mindkét oldalon.)

Pár napja jött egy viszonylag új ügyfelünk a szokásos havi konzultációjára. Katasztrofális „dobozos” webáruháza van, ami nem testreszabható annyira, hogy az hosszútávon kielégítse az igényeket és megtérüljön a PPC kampány. Elfogadom, hogy kezdő vállalkozások találnak a piacon 2-3  webáruház szolgáltatót, de általában ezeket gyakran és gyorsan kinövik, komolyabb AdWords, vagy Facebook kampány lefolytatására pedig nem alkalmasak. Az testreszabásuk olyan összeg amiből tökéletes egyedi webshop fejleszthető.

3, Megfelelő minőségű termék kell

– ennek „előállítása” a megrendelőnk feladata. Nagyon fontos és ide értendő az árképzés is! Nem elég, hogy minőségileg a legjobb termékkel, vagy szolgáltatással kell rendelkeznie az eladónak, de fogyasztható áron is kell értékesíteni azt. Szintén saját történetünk: egy állateledel webáruház tulajdonosa kijelentette nekünk, hogy ő bizony ezt azért csinálja a webshopot, hogy pénzt keressen, így nem fog fillérezni az árrés kiszámításakor. A legtöbb termék a webshopban több ezer forinttal volt drágább, mint bárhol máshol, pontosan egy klikkel arrébb! Nem kifizetődő dolog egy 8.000 Ft-os terméket 11.500 Ft-ért árulni az árukeresők (ma már Google Shopping) világában. 🙂 Ő minket okolt, mi őt, összevesztünk, elváltunk, nem akart nekünk sem fizetni, pereskedés lett a vége. Itt van előttünk a pozitív példa: az egyik mobiltelefonos partnerünk hetente ellenőrzi a konkurencia árait és amikor „100 Ft-tal”, de nála legolcsóbb a sok tíz-százezres telefon, akkor viszik tőle mint a cukrot, aminek hatására rendszeresen kéri a hirdetések szüneteltetését, mert nem bírják kiszolgálni a vevőket.

Csak egy gondolat: lehet presszionálni az ügynökséget, hogy sok-sok meg nem térülő munkaórán át küzdjön 1-2%-al alacsonyabb konverziós költségért a hirdetői fiókban, miközben az ügyfél továbbra sem lesz elégedett, mert a weboldala érdemben nem tud több felhasználót vevővé konvertálni, és a már nem (csak) az AdWords szakértőn múlik! Az ilyen típusú megbízók igyekeznek fátyol alá rejteni saját felelősségüket és úgy tekintenek az ügynökségre, mintha pékségben lennének: kenyérért fizetek, kenyeret kapok -> pozitív megtérülést kérek – adjatok hát pozitív megtérülést azonnal! Mintha ez csak így menne…

De van pozitív példa is! Neve elhallgatását kérő partnerünk kampányai elindultak kb. egy éve. Bekapcsoltunk, beállítottunk mindent az AdWordsben, de csak átlagosan teljesített a „szocreálos” weboldala. Pár havi kérlelés és érvelés után beadta derekát és lecserélte weboldalát, aminek a fejlesztésébe minket is bevont.

Az eredmény (változatlan AdWords költés és beállítások mellett)

A havi 16-22 konverzió felment a weboldal csere után 90 db fölé, a konverziós költség pedig kb. 6.000Ft-ról lecsökkent 1.400Ft-ra. A fejlesztési költség hetek alatt megtérült!

Most dőlj hátra és barátkozz a gondolattal: Az AdWords kampányoptimalizálás túlnyúlik az AdWords fiókon, a megtérülésben neked is, mint a webhely tulajdonosa döntő szereped van még egy ügynökség mellett is!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük